Salon vín – národní soutěž vín

Salon vin

Salon vín České republiky patří k nejprestižnějším soutěžím vín u nás. Přesnější označení je Salon vín – národní soutěž vín, protože Salon je až špičkou ledovce předcházejících kol hodnocení v rámci Národní soutěže vín. Je to složité, ale nutné. A i spravedlivé.

Na začátku je první kolo, pro každou z moravských podoblastí a pro oblast Čechy. Kdo uspěje, může přihlásit vína do dalšího kola. A může nominovat i jedno víno navíc, jako divokou kartu. První kolo tak určí 400 nejlépe hodnocených vín (do ročníku 2018 to bylo 200 vín) dle určitého klíče (dle kategorie vín a regionu). A druhé kolo pak stanoví vítěznou stovku vín, opět dle jistého klíče.

Pozitivní je, že celé hodnocení pro Salon vín České republiky trvá několik měsíců a víno musí projevit stabilitu v čase, tedy neměnnou kvalitu. Jinými slovy při nákupu vína oceněného zařazeného do Salonu vín nelze sáhnout vedle. Tedy alespoň měřeno pohledem hodnotitelů, kteří patří k těm nejzkušenějším u nás. Osobní preference a chutě pak samozřejmě záleží na každém z nás.

Náklady na účast v soutěži spočívají v doručení 6 láhví a zaplacení poplatku 1000 Kč bez DPH od každého z přihlášených vín. A kdo uspěje a do Salonu se dostane, ten věnuje ještě dalších 6 lahví. Pro názornost: vinař přihlásí 5 různých vín (nákladová cena je 200 Kč bez DPH za láhev) do soutěže, 2 z nich uspějí a jsou umístěna do Salonu. Jeho náklady pak činí 13 400 Kč bez daně. To je pravděpodobně přijatelné i pro menší vinaře.

Krom toho vinař může zakoupit samolepky s medailemi na své láhve a to v počtu deklarovaném v přihlášce. Například při minimálních šaržích 1000 láhví a ceně 2,90 Kč/medaile je to dalších 5 800 Kč do nákladů. Navíc šarže bývají větší, mnohdy i řádově, takže i náklady na medaile se mohou pohybovat v desítkách tisíc korun. Vše je dobrovolné, ale kdo by se nepochlubil? Na druhou stranu není neobvyklou praxí, že cena „salonového“ vína vzroste skokově o desítky procent a veškeré uvedené nálady se v tom lehce rozpustí.

Pro malé vinaře je zde ale ještě jedno úskalí, pokud uspějí. Musejí garantovat poměrně velké množství lahví skladem, a to až do 31. října následujícího roku po hodnocení. Jde o partie 240 až 900 láhví dle kategorie. Organizátor vína odkupuje za cenu uvedenou na přihlášce (tedy před případným „salonovým“ zdražením), navíc sníženou o 30 %. Pro menší vinaře je to docela dost peněz utopených i na rok v archívu, navíc za nízkou cenu. Schopnost malovinaře sám prodat víno rychleji a za vyšší cenu je často důvodem, proč víno do soutěže vůbec nepřihlašovat. Leč taková je cena za možný úspěch, za marketing, za získání větší prestiže.

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.