Salon vín České republiky patří k nejprestižnějším soutěžím vín u nás. Přesnější označení je Salon vín – národní soutěž vín, protože Salon je až špičkou ledovce předcházejících kol hodnocení v rámci Národní soutěže vín. Je to složité, ale nutné. A i spravedlivé.
Na začátku je první kolo, pro každou z moravských podoblastí a pro oblast Čechy. Kdo uspěje, může přihlásit vína do dalšího kola. A může nominovat i jedno víno navíc, jako divokou kartu. První kolo tak určí 400 nejlépe hodnocených vín (do ročníku 2018 to bylo 200 vín) dle určitého klíče (dle kategorie vín a regionu). A druhé kolo pak stanoví vítěznou stovku vín, opět dle jistého klíče.
Pozitivní je, že celé hodnocení pro Salon vín České republiky trvá několik měsíců a víno musí projevit stabilitu v čase, tedy neměnnou kvalitu. Jinými slovy při nákupu vína oceněného zařazeného do Salonu vín nelze sáhnout vedle. Tedy alespoň měřeno pohledem hodnotitelů, kteří patří k těm nejzkušenějším u nás. Osobní preference a chutě pak samozřejmě záleží na každém z nás.
Náklady na účast v soutěži spočívají v doručení 6 láhví a zaplacení poplatku 1000 Kč bez DPH od každého z přihlášených vín. A kdo uspěje a do Salonu se dostane, ten věnuje ještě dalších 6 lahví. Pro názornost: vinař přihlásí 5 různých vín (nákladová cena je 200 Kč bez DPH za láhev) do soutěže, 2 z nich uspějí a jsou umístěna do Salonu. Jeho náklady pak činí 13 400 Kč bez daně. To je pravděpodobně přijatelné i pro menší vinaře.
Krom toho vinař může zakoupit samolepky s medailemi na své láhve a to v počtu deklarovaném v přihlášce. Například při minimálních šaržích 1000 láhví a ceně 2,90 Kč/medaile je to dalších 5 800 Kč do nákladů. Navíc šarže bývají větší, mnohdy i řádově, takže i náklady na medaile se mohou pohybovat v desítkách tisíc korun. Vše je dobrovolné, ale kdo by se nepochlubil? Na druhou stranu není neobvyklou praxí, že cena „salonového“ vína vzroste skokově o desítky procent a veškeré uvedené nálady se v tom lehce rozpustí.
Pro malé vinaře je zde ale ještě jedno úskalí, pokud uspějí. Musejí garantovat poměrně velké množství lahví skladem, a to až do 31. října následujícího roku po hodnocení. Jde o partie 240 až 900 láhví dle kategorie. Organizátor vína odkupuje za cenu uvedenou na přihlášce (tedy před případným „salonovým“ zdražením), navíc sníženou o 30 %. Pro menší vinaře je to docela dost peněz utopených i na rok v archívu, navíc za nízkou cenu. Schopnost malovinaře sám prodat víno rychleji a za vyšší cenu je často důvodem, proč víno do soutěže vůbec nepřihlašovat. Leč taková je cena za možný úspěch, za marketing, za získání větší prestiže.